Wydział Ekonomii i Zarządzania
Politechnika Opolska
Gdzie jesteś: Strona główna / Zarządzanie Zasobami Ludzkimi​

Zarządzanie Zasobami Ludzkimi

Widok z góry na grupę osób które stykają się dłońmi nad stołem przy pracy nad jakimś projektem

Studenci II Zarządzania mieli do przygotowania projekt na temat kultury organizacyjnej konkretnego wydziału Politechniki Opolskiej. Podzieleni na trzyosobowe zespoły analizowali kulturę organizacyjną jednostek według Edgara Sheina. Zdefiniował on kulturę organizacyjną jako zbiór podstawowych założeń podzielanych przez członków organizacji, który dana grupa odkryła, rozwinęła i traktuje jako sposób rozwiązywania problemów adaptacji zewnętrznej oraz wewnętrznej integracji. Zbiór ten uznawany jest przez grupę za działający właściwie, a nowi pracownicy uczą się go jako sposobu postrzegania problemów i myślenia o nich. Edgar Schein wyróżnił trzy poziomy kultury organizacyjnej: pierwszy poziom stanowią artefakty, drugi normy i wartości, a trzeci założenia podstawowe. Opracowanie kultury organizacyjnej danego wydziału opierało się na opracowaniu właśnie tych trzech poziomów – zdobycie informacji od przedstawicieli wydziałów, w tym wykładowców, pracowników administracji odbywało się m.in. poprzez przeprowadzenie wywiadów pogłębionych. Jak skomentował dr inż. Kornelia Polek-Duraj – prowadząca zajęcia, realizacja projektu pozwoliła na rozwijanie samodzielności, ujawnienie się samodyscypliny, pracę grupową oraz przewidywanie konsekwencji własnych działań przez studentów. Metoda ta rozwija motywację samoistną, nastawioną na sam proces wykonywania zadania, nie zaś na jego efekt.