Oferta dla gospodarki
Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem, E-biznesu i Gospodarki Elektronicznej
- rola nowoczesnych technologii informatycznych w zarządzaniu,
- wpływ przestrzeni elektronicznej na działalność organizacji gospodarczych,
- istota procesów cyfrowej transformacji współczesnych przedsiębiorstw (wirtualizacja działalności, nowe modele biznesowe, nowe modele współpracy między organizacjami),
- planowanie rozwoju systemów informacyjnych przedsiębiorstw i organizacji,
- optymalizacja kosztów funkcjonowania organizacji poprzez zastosowanie outsourcingu,
- badania rynkowe i marketingowe,
- analiza i usprawnianie technik sprzedaży i komunikacji z klientem,
- badania i propagowanie w praktyce gospodarczej zasad społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR),
- kulturowe, społeczne i etyczne uwarunkowania biznesu, gospodarki i zarządzania,
- filozofia i etyka biznesu, gospodarki i zarządzania, kodeksy i programy etyczne, polityka complience organizacji;
- prowadzenie doradztwa z tematyki modeli biznesowych opartych na cyfrowej transformacji,
- opracowanie koncepcji wirtualizacji działalności organizacji,
- prowadzenie doradztwa z zakresu wykorzystania technologii informatycznych przez przedsiębiorstwa,
- opracowanie lub też aktualizacja strategii rozwoju organizacji,
- przeprowadzenie analizy funkcjonowania procesów biznesowych organizacji i opracowanie programów ich przemodelowania,
- opracowanie kodeksu etycznego organizacji,
- wdrożenie kompleksowego programu etycznego, doradztwo w zakresie tworzenia misji i wizji organizacji, polityki społecznej czy polityki complience organizacji.
Katedra Ekonomii, Finansów, Badań Regionalnych i Międzynarodowych
realizacja badań naukowych w zakresie:
- systemów ocen efektywnościowych (ewaluacji ekonomicznej) polityk i programów publicznych,
- zoptymalizowanych wieloletnich planów inwestycyjnych,
- ekspertyz na temat finansowania działalności rozwojowej firm,
- analiz efektywności inwestycji, z uwzględnieniem oceny ryzyka inwestycyjnego,
- zintegrowanych systemów rachunkowości finansowej i menedżerskiej oraz polityki podatkowej w przedsiębiorstwach,
- systemów identyfikacji specjalizacji inteligentnych w wymiarze branż przedsiębiorstw regionalnych i krajowych,
- analiz środowiskowych i studiów wykonalności przedsięwzięć proekologicznych,
- opracowanie i wdrożenie systemów kontroli zarządczej,
- opracowanie i wdrożenie narzędzi controllingu operacyjnego i strategicznego,
- opracowanie i wdrożenie metod zarządzania wartością przedsiębiorstwa,
- przeprowadzenie ocen kondycji finansowej przedsiębiorstw,
- wielowymiarowe wyceny przedsiębiorstw,
- opracowanie i wdrożenie narzędzi monitoringu i ewaluacji,
- ekspertyzy w zakresie optymalizacji wdrażania programów rozwoju,
- opracowanie/aktualizacja strategii rozwoju przedsiębiorstw oraz jednostek samorządu terytorialnego, w tym strategii rozwoju innowacji;
- ekspertyzy ekonomiczno-finansowe projektów rozwoju w zakresie ocen efektywnościowych,
- analiza dostępności i efektywności zewnętrznych źródeł finansowania projektów rozwoju lokalnego i regionalnego,
- statystyczna analiza danych zastanych,
- tworzenie narzędzi badawczych (kwestionariuszy ankiet i wywiadów) do badań sondażowych,
- analiza i raportowanie wyników badań.
Katedra Polityki Regionalnej i Rynku Pracy
- realizacja badań naukowych w obszarze rozwoju regionalnego i lokalnego oraz polityk publicznych (ilościowych i jakościowych) związanych z opracowaniem koncepcji badań, metodologii i narzędzi badawczych oraz realizacją badań terenowych w zakresie:
- procesów demograficznych, migracji wewnętrznych i zagranicznych,
- rozwoju struktur oraz inicjatyw klastrowych,
- rozwoju obszarów wiejskich,
- polityki rynku pracy,
- polityki społecznej,
- polityki edukacyjnej,
- silver economy i polityki senioralnej,
- polityki ochrony środowiska,
- realizacja badań naukowych w obszarze zarządzania w zakresie:
- społecznej odpowiedzialności biznesu,
- zarządzania różnorodnością,
- zarządzania wiekiem,
- zarządzania wielokulturowością,
- klimatu różnorodności,
- inkluzji,
- kultury organizacyjnej,
- systemu wartościowania stanowisk pracy,
- reakcji przedsiębiorstw na zmiany koniunktury gospodarczej w zakresie poziomu i struktury zatrudnienia,
- poziomu kapitału ludzkiego, klienckiego i innowacyjnego w przedsiębiorstwach,
- kapitału rynkowego przedsiębiorstwa odnoszące się do rozwoju MŚP,
- realizacja badań naukowych w obszarze zagadnień prawnych w zakresie:
- projektowanych rozwiązań legislacyjnych i aktów prawnych oraz skutków regulacji prawnych
- źródeł prawa konstytucyjnego, europejskiego i administracyjnego, analiza prawnych form działania administracji, badanie aspektów strukturalnych administracji publicznej, badanie regulacji prawnych,
- relacji między systemami prawa europejskiego i krajowego, system instytucjonalny Unii Europejskiej, analiza swobód traktatowych, gospodarcze prawo europejskie,
- systemu ochrony praw człowieka,
- alternatywnych finansów, aspektów prawnych i społeczno-ekonomicznych,
- rozwoju e-administracji na szczeblu krajowym oraz regionalnym i lokalnym.
- w obszarze rozwoju regionalnego i lokalnego oraz polityk publicznych:
- diagnostyka i monitoring procesu rozwoju społeczno-gospodarczego województw, powiatów i gmin w zakresie sytuacji demograficznej, ekonomicznej, rynku pracy i wskaźników rozwoju zrównoważonego,
- analizy dotyczące możliwości powstania i rozwoju sieci współpracy, w tym struktur klastrowych,
- analizy wymagające znajomości dokumentów strategicznych poziomu centralnego oraz regionalnego i lokalnego,
- analizy wymagające znajomości dokumentów aktualnego okresu programowania,
- opracowanie monografii (miejscowości, gmin) odnoszących się do sytuacji społeczno-demograficznej i gospodarczej danego obszaru,
- opracowanie strategii rozwoju jednostek samorządu terytorialnego,
- zadania wymagające moderacji spotkań, które stanowią część tzw. procesu uspołecznienia planowania strategicznego,
- zadania realizowane metodą projektową,
- w obszarze zarządzania:
- wsparcie procesów zarządzania zasobami ludzkimi (systemy oceniania, motywowania, szkoleń personelu),
- wsparcie procesów restrukturyzacyjnych w przedsiębiorstwie (outsourcing, ograniczenia skali zwolnień personelu),
- wsparcie procesów zarządzania kapitałem klienckim w przedsiębiorstwie,
- wsparcie wdrażania zasad społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR),
- audyty marketingowe MŚP (analiza wizerunkowa, zarządzanie portfelem marek, wsparcie w opracowaniu strategii marketingowych),
- opracowanie zasad wdrażania zarządzania różnorodnością, w tym w szczególności zarządzanie wielonarodowymi zespołami pracowniczymi,
- analiza potencjału innowacyjnego w przedsiębiorstwie,
- analiza i ocena pomysłu biznesowego (tzw. start-up),
- w obszarze zagadnień prawnych:
- prowadzenie szkoleń z zakresu wybranych zagadnień prawnych, w szczególności prawa konstytucyjnego, europejskiego, praw człowieka,
- doradztwo dotyczące postępowania administracyjnego przed organami administracji publicznej, przed sądami oraz trybunałami, a także postępowania w ramach pozasądowych – alternatywnych metod rozwiązywania sporów (ADR),
- doradztwo dotyczące aktów prawa miejscowego, delegowania pracowników w ramach transgranicznego świadczenia usług, wolności działalności gospodarczej w polskim prawie konstytucyjnym
- opiniowanie i redagowanie projektów aktów prawnych, statutów, regulaminów i innych zbiorów reguł organizacyjnych,
- przygotowanie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń z zakresu prawa prowadzonych przez pracowników naukowych Politechniki Opolskiej i zewnętrznych ekspertów,
- opracowywanie i zarządzanie projektami na rzecz rozwoju badań i biznesu z krajami południowego regionu Morza Śródziemnego i Bliskiego Wschodu.
- usługi konsultingowe, pomoc prawna i logistyczna w zakresie rozwoju biznesu z południowym regionem Morza Śródziemnego i Bliskim Wschodem.
- w obszarze rozwoju lokalnego:
- opracowywanie strategii rozwoju lokalnego,
- szkolenia w zakresie uspołecznienia planowania strategicznego,
- w obszarze zarządzania:
- szkolenia w zakresie zarządzania wizerunkiem przedsiębiorstwa,
- warsztaty z budowania marki własnej,
- szkolenia w zakresie wdrażania marketingu personalnego i employer branding
- szkolenia w zakresie zarządzania różnorodnością, wielokulturowością i inkluzją,
- szkolenia w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu (korzyści dla przedsiębiorstw, potencjalny zakres wdrożenia),
- szkolenia w zakresie zarządzania pracą zdalną,
- szkolenia w zakresie opisu stanowisk pracy i wartościowania stanowisk pracy,
- szkolenia w zakresie zarządzania wiekiem,
- szkolenia z zakresu ZZL (rekrutacja i selekcja personelu, szkolenia i rozwój pracowników wynagradzanie i motywowanie pracowników),
- procesy restrukturyzacyjne w przedsiębiorstwie – rozwiązania pozwalające na ograniczenie skali zwolnień i konfliktów w przedsiębiorstwie,
- budowa kapitału klienckiego, zarządzanie marketingowe,
- w obszarze zagadnień prawnych:
- szkolenia z zakresu alternatywnych metod rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji,
- szkolenia z zakresu wybranych zagadnień prawnych, w szczególności prawa konstytucyjnego, europejskiego, praw człowieka,
- szkolenia w zakresie ochrony praw własności intelektualnej,
- przygotowanie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń z zakresu prawa prowadzonych przez pracowników naukowych Politechniki Opolskiej i zewnętrznych ekspertów,
- szkolenia z zakresu systemów prawnych i biznesu w południowej części Morza Śródziemnego i na Bliskim Wschodzie,
- szkolenia z zakresu języka arabskiego i ”public relations” z krajami arabsko-muzułmańskimi.