Rada Biznesu
O potrzebie współpracy szkół wyższych z otoczeniem na pewno powiedziano wiele i zrobiono wcale nie mało. Istotą efektywnego działania jest jednak prowadzenie zindywidualizowanych zadań dopasowanych do specyficznych uwarunkowań jednostki, prowadzonych przez nią badań i realizowanych kierunków studiów. Mając powyższe na względzie Zarząd Wydziału powołał Radę Biznesu przy Wydziale Ekonomii i Zarządzania Politechniki Opolskiej składającą się z reprezentantów podmiotów (przedsiębiorstwa, instytucje) niezwykle istotnych z punktu widzenia prowadzonej działalności w naszym regionie.
Idea przyświecająca funkcjonowaniu Rady Biznesu wyrosła z potrzeby powołania forum wspierającego i promującego współpracę wydziału z otoczeniem gospodarczym w szczególności w zakresie:
- realizacji projektów mających na celu zwiększenie mobilności między podmiotami np. planowanie praktycznego wykorzystania dorobku wiedzy akademickiej (transfer wiedzy) w szczególności poprzez doradztwo, konsultacje, analizy, opinie, ekspertyzy;
- organizowania praktyk i staży dla studentów oraz pracowników;
- organizowania wydarzeń popularyzujących wiedzę w postaci konferencji, seminariów czy warsztatów;
- kreowania i przedstawiania praktycznej strony omawianych w procesie kształcenia zagadnień (konsultacje programów kształcenia, zgłaszanie tematów prac projektowych i dyplomowych, wykłady gościnne, prezentacja studiów przypadku, przeprowadzanie konkursów i plebiscytów);
- mentoring’u – opieka nad Studenckim Zespołem Badawczym, budowanie relacji
ze studentami (przyszłymi pracownikami).
Członkowie Rady Biznesu WEiZPO
Kadencja 2025-2028
- Jakub Kilian
Internal Firm Services Delivery Manager
PriceWaterhousCoopers Service Delivery Center Poland Sp. z o.o. - Dariusz Madera
Dyrektor Generalny
Uniwersytecki Szpital Kliniczny w Opolu - Piotr Dancewicz
Dyrektor Biura
Stowarzyszenie Aglomeracja Opolska - Renata Wasilewska
p.o. Dyrektora
Urzędu Statystycznego w Opolu - Elżbieta Kaczorowska-Rams
Z-ca dyrektora ds. dochodów
Zakład Ubezpieczeń Społecznych
Oddział w Opolu - Michał Durzyński
Zastępca Dyrektora
Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki - Robert Glinkowski
Prezes
PRO Media Sp. z o.o. - Justyna Duchnowska
Dyrektor Działu Marketingu
PRO Media Sp. z o.o. - Damian Kolarczyk
Dyrektor Centrum Przetwarzania Danych
Park Naukowo-Technologiczny w Opolu sp. z o.o. - Monika Bębenek
Założycielka prywatnej szkoły florystycznej
Kwitnące Horyzonty, trener personalny,
właścicielka kwiaciarni Zielona Gęś - Aneta Paczos
Prezes Zarządu
Paretti Work - Wojciech Rogala
Prezes Zarządu
Opolskie Centrum Zarządzania Projektami - Radosław Atlas
Prezes Zarządu
Atel Electronics Sp. z o.o. - Magdalena Ebisch-Stenzel
Dyrektor Finansowy
Selt Sp. z o.o. - Ewelina Rogula
Dyrektor
Zakład Ubezpieczeń Społecznych oddział w Opolu Iwona Mąkolska-Frankowska
Naczelnik Wydziału ds. Europejskich i Planowania Rozwoju,
Urząd Miasta Opola
Inicjatywy podejmowane w latach 2023-2024 z członkami Rady Biznesu WEiZ
Lp. | Imię, nazwisko, stanowisko | Podmiot | Charakterystyka |
1. | Jakub Kilian Internal Firm Services Delivery Manager | PriceWaterhousCoopers Service Delivery Center Poland Sp. z o.o. | Konkurs na Najlepszego Absolwenta WEiZ rocznik 2023, 2024 Dni Otwarte PwC SDC na WEiZ |
2. | Dariusz Madera Dyrektor Generalny | Uniwersytecki Szpital Kliniczny w Opolu | Współpraca z pracownikami Katedry Zarządzania Przedsiębiorstwem w prowadzeniu badań i publikacji artykułów naukowych |
3. | Piotr Dancewicz Dyrektor Biura AO | Stowarzyszenie Aglomeracja Opolska | Współpraca z pracownikami Katedry Polityki Regionalnej i Rynku Pracy w prowadzeniu badań i publikacji artykułów naukowych. Współpraca w zakresie przygotowania programu studiów podyplomowych Menadżer przedsięwzięć inwestycyjnych |
4. | Maciej Filipowicz Obserwatorium Rynku Pracy | Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu | Współpraca z pracownikami Katedry Polityki Regionalnej i Rynku Pracy w prowadzeniu badań i publikacji artykułów naukowych. Prowadzenie zajęć: Analiza danych społeczno-ekonomicznych. |
5. | Marian Siwon Prezes | Bilfinger, Multiserwis | Współpraca przy organizacji wydarzeń koordynowanych również przez Akademickie Biuro Karier, w tym Targi Pracy, szkolenia w ramach BAZAR-u, inicjatywa POznaj Rynek Pracy |
6. | Michał Panicz Kierownik Działu Marketingu | Radio Doxa | Prowadzenie zajęć terenowych w ramach przedmiotu Podstawy Marketingu ze studentami II roku kierunku zarządzanie I-go stopnia w Radio Doxa |
7. | Renata Wasilewska p.o. Dyrektora Urzędu | Urząd Statystyczny w Opolu | Organizacja zajęć terenowych Warsztaty związane z analizą danych społecznych i ekonomicznych. |
8. | Elżbieta Kaczorowska-Rams Z-ca dyrektora ds. dochodów | Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Opolu | Współpraca przy organizacji wydarzeń koordynowanych również przez Akademickie Biuro Karier, w tym Targi Pracy, szkolenia w ramach BAZAR-u, inicjatywa POznaj Rynek Pracy |
9. | Tomasz Hanzel Dyrektor | Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki | Współorganizacja konkursu Złota Setka |
10. | Justyna Duchnowska Dyrektor Działu Marketingu | PRO Media Sp. z o.o. Wydawca NTO oraz serwisu internetowego www.nto.pl | Prowadzenie zajęć terenowych w ramach przedmiotu Podstawy Marketingu ze studentami II roku kierunku zarządzanie I-go stopnia u Wydawcy NTO Organizator Konkursu Złota Setka Organizator Konkursu Menadżer Roku Opolszczyzny |
Jak aktywności członków Rady Biznesu wpływają na program studiów?
Współpraca z członkami Rady Biznesu (rozmowy podczas spotkań, które związane były z podejmowanymi aktywnościami opisanymi w tabeli powyżej) pozwoliła na zidentyfikowanie różnorodnego spektrum potrzeb w zakresie doskonalenia programów studiów. Członkowie Rady wskazali m.in. na:
- potrzebę wzmacniania u studentów tzw. umiejętności miękkich, w szczególności pracy zespołowej i kreatywnego rozwiązywania problemów; jako odpowiedź na tą potrzebę wprowadzono zmiany w planie studiów np. nowe przedmioty Myślnie projektowe czy Zarządzanie ryzykiem. Dodatkowo, warto podkreślić, że pracownicy WEiZ aktywnie zaangażowali się w powstanie i rozwój Akademii Sztuki Dydaktyki Politechniki Opolskiej, której celem opracowywanie i realizacja szkoleń dla pracowników uczelni z zakresu doskonalenia dydaktyki. Dzięki podnoszeniu swoich kwalifikacji zawodowych nauczyciele akademiccy wdrażają w proces kształcenia nowe narzędzia i techniki dydaktyczne wspierające rozwój właśnie tej sfery umiejętności u młodych ludzi;
- potrzebę nabywania przez studentów umiejętności praktycznych związanych z obsługą specjalistycznego oprogramowania, korzystania w zawansowany sposób z arkusza kalkulacyjnego; jako odpowiedź na tą potrzebę wprowadzono zmiany w formach zajęć np. z przedmiotu Podstawy rachunkowości zmieniono ćwiczenia na laboratoria. Przygotowując wyżej opisane zmiany nauczyciele WEiZ zrealizowali w latach 2023-2024 szereg szkoleń związanych z podniesieniem swoich kompetencji w obszarze IT (m.in. szkolenie Canva, zaawansowny MsExcel, MatLab), co w konsekwencji przełożyło się na doskonalenie programu kształcenia;
- potrzebę uzupełniania przez studentów wiedzy dziedzinowej o praktyczne case study, które pochodzą z otoczenia społeczno-gospodarczego; jako odpowiedź na tą potrzebę zaproszono do współpracy w charakterze prowadzących zajęcia ekspertów, przedsiębiorców, osoby pełniące funkcje kierownicze w różnych podmiotach np. dyrektor działu marketingu; główny księgowy/dyrektor finansowy. W toku semestru nauczyciele akademiccy WEiZ podejmują również działania mające na celu zbliżenie dydaktyki akademickiej z praktyką biznesu, co objawia się licznymi zajęciami terenowymi, również odwiedzaniem podmiotów, których przedstawiciele są członkami Rady Biznesu czy angażowaniem studentów w konkursy typu Złota Setka. Szerzej o tych wydarzeniach można przeczytać na https://weiz.po.edu.pl/ciekawe-inicjatywy/