Wydział Ekonomii i Zarządzania
Politechnika Opolska
Gdzie jesteś: Strona główna / Rada Biznesu

Rada Biznesu

O potrzebie współpracy szkół wyższych z otoczeniem na pewno powiedziano wiele i zrobiono wcale nie mało. Istotą efektywnego działania jest jednak prowadzenie zindywidualizowanych zadań dopasowanych do specyficznych uwarunkowań jednostki, prowadzonych przez nią badań i realizowanych kierunków studiów.  Mając powyższe na względzie Zarząd Wydziału powołał Radę Biznesu przy Wydziale Ekonomii i Zarządzania Politechniki Opolskiej składającą się z reprezentantów podmiotów (przedsiębiorstwa, instytucje) niezwykle istotnych z punktu widzenia prowadzonej działalności w naszym regionie.

Idea przyświecająca funkcjonowaniu Rady Biznesu wyrosła z potrzeby powołania forum wspierającego i promującego współpracę wydziału z otoczeniem gospodarczym w szczególności w zakresie:

  1. realizacji projektów mających na celu zwiększenie mobilności między podmiotami np. planowanie praktycznego wykorzystania dorobku wiedzy akademickiej (transfer wiedzy) w szczególności poprzez doradztwo, konsultacje, analizy, opinie, ekspertyzy;
  2. organizowania praktyk i staży dla studentów oraz pracowników;
  3. organizowania wydarzeń popularyzujących wiedzę w postaci konferencji, seminariów czy warsztatów;
  4. kreowania i przedstawiania praktycznej strony omawianych w procesie kształcenia zagadnień (konsultacje programów kształcenia, zgłaszanie tematów prac projektowych i dyplomowych, wykłady gościnne, prezentacja studiów przypadku, przeprowadzanie konkursów i plebiscytów);
  5. mentoring’u – opieka nad Studenckim Zespołem Badawczym, budowanie relacji
    ze studentami (przyszłymi pracownikami).

Członkowie Rady Biznesu WEiZPO

 Kadencja 2025-2028

  • Jakub Kilian
    Internal Firm Services Delivery Manager
    PriceWaterhousCoopers Service Delivery Center Poland Sp. z o.o.
  • Dariusz Madera
    Dyrektor Generalny
    Uniwersytecki Szpital Kliniczny w Opolu
  • Piotr Dancewicz
    Dyrektor Biura
    Stowarzyszenie Aglomeracja Opolska
  • Renata Wasilewska
    p.o. Dyrektora
    Urzędu Statystycznego w Opolu
  • Elżbieta Kaczorowska-Rams
    Z-ca dyrektora ds. dochodów
    Zakład Ubezpieczeń Społecznych
    Oddział w Opolu
  • Michał Durzyński
    Zastępca Dyrektora
    Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki
  • Robert Glinkowski
    Prezes
    PRO Media Sp. z o.o.
  • Justyna Duchnowska
    Dyrektor Działu Marketingu
    PRO Media Sp. z o.o.
  • Damian Kolarczyk
    Dyrektor Centrum Przetwarzania Danych
    Park Naukowo-Technologiczny w Opolu sp. z o.o.
  • Monika Bębenek
    Założycielka prywatnej szkoły florystycznej
    Kwitnące Horyzonty, trener personalny,
    właścicielka kwiaciarni Zielona Gęś
  • Aneta Paczos
    Prezes Zarządu
    Paretti Work
  • Wojciech Rogala
    Prezes Zarządu
    Opolskie Centrum Zarządzania Projektami
  • Radosław Atlas
    Prezes Zarządu
    Atel Electronics Sp. z o.o.
  • Magdalena Ebisch-Stenzel
    Dyrektor Finansowy
    Selt Sp. z o.o.
  • Ewelina Rogula
    Dyrektor
    Zakład Ubezpieczeń Społecznych oddział w Opolu
  • Iwona Mąkolska-Frankowska
    Naczelnik Wydziału ds. Europejskich i Planowania Rozwoju,
    Urząd Miasta Opola

Inicjatywy podejmowane w latach 2023-2024 z członkami Rady Biznesu WEiZ

Lp.Imię, nazwisko, stanowiskoPodmiotCharakterystyka
1.Jakub Kilian
Internal Firm Services Delivery Manager
PriceWaterhousCoopers
Service Delivery Center Poland Sp. z o.o.
Konkurs na Najlepszego Absolwenta WEiZ rocznik 2023, 2024
Dni Otwarte PwC SDC na WEiZ
2.Dariusz Madera
Dyrektor Generalny
Uniwersytecki Szpital Kliniczny w OpoluWspółpraca z pracownikami Katedry Zarządzania Przedsiębiorstwem w prowadzeniu badań i publikacji artykułów naukowych
3.Piotr Dancewicz
Dyrektor Biura AO
Stowarzyszenie Aglomeracja OpolskaWspółpraca z pracownikami Katedry Polityki Regionalnej i Rynku Pracy w prowadzeniu badań i publikacji artykułów naukowych.
Współpraca w zakresie przygotowania programu studiów podyplomowych Menadżer przedsięwzięć inwestycyjnych
4.Maciej Filipowicz
Obserwatorium Rynku Pracy
Wojewódzki Urząd Pracy w OpoluWspółpraca z pracownikami Katedry Polityki Regionalnej i Rynku Pracy w prowadzeniu badań i publikacji artykułów naukowych.
Prowadzenie zajęć: Analiza danych społeczno-ekonomicznych.
5.Marian Siwon
Prezes
Bilfinger, MultiserwisWspółpraca przy organizacji wydarzeń koordynowanych również przez Akademickie Biuro Karier, w tym Targi Pracy, szkolenia w ramach BAZAR-u, inicjatywa POznaj Rynek Pracy
6.Michał Panicz
Kierownik Działu Marketingu
Radio DoxaProwadzenie zajęć terenowych w ramach przedmiotu Podstawy Marketingu ze studentami II roku kierunku zarządzanie I-go stopnia w Radio Doxa
7.Renata Wasilewska
p.o. Dyrektora Urzędu
Urząd Statystyczny w OpoluOrganizacja zajęć terenowych
Warsztaty związane z analizą danych społecznych i ekonomicznych.
8.Elżbieta Kaczorowska-Rams
Z-ca dyrektora ds. dochodów
Zakład Ubezpieczeń Społecznych
Oddział w Opolu
Współpraca przy organizacji wydarzeń koordynowanych również przez Akademickie Biuro Karier, w tym Targi Pracy, szkolenia w ramach BAZAR-u, inicjatywa POznaj Rynek Pracy
9.Tomasz Hanzel
Dyrektor
Opolskie Centrum Rozwoju GospodarkiWspółorganizacja konkursu Złota Setka
10.Justyna Duchnowska
Dyrektor Działu Marketingu
PRO Media Sp. z o.o.
Wydawca NTO oraz serwisu internetowego www.nto.pl
Prowadzenie zajęć terenowych w ramach przedmiotu Podstawy Marketingu ze studentami II roku kierunku zarządzanie I-go stopnia u Wydawcy NTO
Organizator Konkursu Złota Setka
Organizator Konkursu Menadżer Roku Opolszczyzny

Jak aktywności członków Rady Biznesu wpływają na program studiów?

Współpraca z członkami Rady Biznesu (rozmowy podczas spotkań, które związane były z podejmowanymi aktywnościami opisanymi w tabeli powyżej) pozwoliła na zidentyfikowanie różnorodnego spektrum potrzeb w zakresie doskonalenia programów studiów. Członkowie Rady wskazali m.in. na:

  • potrzebę wzmacniania u studentów tzw. umiejętności miękkich, w szczególności pracy zespołowej i kreatywnego rozwiązywania problemów; jako odpowiedź na tą potrzebę wprowadzono zmiany w planie studiów np. nowe przedmioty Myślnie projektowe czy Zarządzanie ryzykiem. Dodatkowo, warto podkreślić, że pracownicy WEiZ aktywnie zaangażowali się w powstanie i rozwój Akademii Sztuki Dydaktyki Politechniki Opolskiej, której celem opracowywanie i realizacja szkoleń dla pracowników uczelni z zakresu doskonalenia dydaktyki. Dzięki podnoszeniu swoich kwalifikacji zawodowych nauczyciele akademiccy wdrażają w proces kształcenia nowe narzędzia i techniki dydaktyczne wspierające rozwój właśnie tej sfery umiejętności u młodych ludzi;
  • potrzebę nabywania przez studentów umiejętności praktycznych związanych z obsługą specjalistycznego oprogramowania, korzystania w zawansowany sposób z arkusza kalkulacyjnego; jako odpowiedź na tą potrzebę wprowadzono zmiany w formach zajęć np. z przedmiotu Podstawy rachunkowości zmieniono ćwiczenia na laboratoria. Przygotowując wyżej opisane zmiany nauczyciele WEiZ zrealizowali w latach 2023-2024 szereg szkoleń związanych z podniesieniem swoich kompetencji w obszarze IT (m.in. szkolenie Canva, zaawansowny MsExcel, MatLab), co w konsekwencji przełożyło się na doskonalenie programu kształcenia;
  • potrzebę uzupełniania przez studentów wiedzy dziedzinowej o praktyczne case study, które pochodzą z otoczenia społeczno-gospodarczego; jako odpowiedź na tą potrzebę zaproszono do współpracy w charakterze prowadzących zajęcia ekspertów, przedsiębiorców, osoby pełniące funkcje kierownicze w różnych podmiotach np. dyrektor działu marketingu; główny księgowy/dyrektor finansowy. W toku semestru nauczyciele akademiccy WEiZ podejmują również działania mające na celu zbliżenie dydaktyki akademickiej z praktyką biznesu, co objawia się licznymi zajęciami terenowymi, również odwiedzaniem podmiotów, których przedstawiciele są członkami Rady Biznesu czy angażowaniem studentów w konkursy typu Złota Setka. Szerzej o tych wydarzeniach można przeczytać na https://weiz.po.edu.pl/ciekawe-inicjatywy/