AKTUALNY NUMER
Przegląd Nauk Stosowanych – Nr 33
Applied Sciences Review
Spis Treści
- Małgorzata Adamska, Piotr Bębenek, Łukasz Dymek, Marzena Szewczuk-Stępień – EGZAMIN DYPLOMOWY JAKO FORMA WYSTĄPIENIA PUBLICZNEGO
- Artem Stopochkin, Inessa Sytnik – KWESTIA SEMINARIUM DYPLOMOWEGO A KONCEPCJA PISANIA PRACY DYPLOMOWEJ: CASE STUDY „PRACA DYPLOMOWA Z ZAKRESU ZARZĄDZANIA FINANSAMI PRZEDSIĘBIORSTWA”
- Monika Szymura – PRAWO CYTATU NA GRUNCIE PRZEPISÓW PRAWA AUTORSKIEGO
- Janusz Wielki – TRIANGULACJA METOD W BADANIACH NAUKOWYCH
- Marcin Komańda – CHMURA SŁÓW JAKO NARZĘDZIE ANALIZY TEKSTU
- Magdalena Jurczyk-Bunkowska – MOŻLIWOŚCI WYKORZYSTANIA NARZĘDZI LOGICZNEGO WNIOSKOWANIA TEORII OGRANICZEŃ W PRACACH DYPLOMOWYCH STUDENTÓW ZARZĄDZANIA
SŁOWO WSTĘPNE
Numer 33 „Przeglądu Nauk Stosowanych” zawiera sześć artykułów związanych tematycznie z problematyką seminarium dyplomowego. Poruszone zostają w ich treściach zagadnienia formalno-prawne przygotowania pracy dyplomowej, przebiegu seminarium i wybranych zagadnień samej obrony. Omawiane są również zagadnienia metodologiczne przydatne w realizacji zadań badawczych realizowanych na potrzeby prac dyplomowych na kierunku
zarządzanie. Prezentowany zbiór artykułów może stać się zatem interesującą lekturą zarówno dla studentów uczestniczących w seminariach dyplomowych i przygotowujących rozprawy, jak i również dla pracowników akademickich realizujących się lub rozpoczynających swoją przygodę w roli promotorów.
- Pierwszy z prezentowanych artykułów autorstwa M. Adamskiej, P. Bębenka, Ł. Dymka i M. Szewczuk-Stępień rozpatruje zagadnienie wystąpień publicznych w kontekście egzaminów dyplomowych. Omówione zostają podstawowe teorie komunikacji publicznej, formy komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz czynniki negatywnie wpływające na komunikację. Autorzy odnoszą się również do zagadnienia stresu i innych czynników psychologicznych mogących mieć wpływ na poziom jakości wystąpienia podczas egzaminu dyplomowego. Przedstawiają oni także zasady skutecznej prezentacji podczas egzaminu dyplomowego.
- Kolejny artykuł autorstwa A. Stopochkina i I. Sytnik, podnosi problem
określenia istoty seminarium dyplomowego i roli pracy dyplomowej jako elementu realizacji programu studiów na uczelni wyższej. Treść artykułu odnosi się w związku z tym również do problemu weryfikacji efektów kształcenia. Autorzy określają własną koncepcję pisania pracy dyplomowej opartej na wynikach analizy finansowej przedsiębiorstwa. W tym kontekście formułują oni optymalną strukturę pracy dyplomowej, której poszczególne części powinny mieć charakter teoretyczny, analityczny i rekomendacyjny. Postulują również właściwą formułę realizacji seminarium dyplomowego. - Trzeci z opublikowanych artykułów autorstwa M. Szymury dokonuje interpretacji regulacji prawnych zawartych w ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych związanych z prawem cytatu.
Omówione zostają w sposób wyczerpujący przesłanki pozwalające na stosowanie zapożyczeń z cudzych dzieł bez potrzeby uzyskiwania zgody autorów oraz bez wynagrodzenia. Autorka podkreśla, że niedopuszczalnym działaniem jest takie wykorzystywanie prawa do cytatu, które powodowałoby zastąpienie źródła, do którego się odnosi. - Czwarty z prezentowanych artykułów, którego autorem jest J. Wielki, omawia zagadnienie i możliwości zastosowania w projektach badawczych triangulacji metod badawczych. Przytacza się w jego treści istotę i rodowód pojęcia triangulacji, omawia się jej rozumienie i rodzaje w naukach społecznych. Podkreśla się specyfikę tego zagadnienia w naukach o zarządzaniu i jakości, ilustrując ten problem przykładami różnych podejść. Autor odnosi się również do problemu triangulacji metod jakościowych, ilościowych oraz mieszanych. Dokonuje on podkreślenia ważności wyboru metod badawczych ze względu na projekt badawczy i związane z tą kwestią korzyści i zagrożenia.
- Piąty z artykułów, autorstwa M. Komańdy, odnosi się do chmury słów jako jednego z narzędzi wykorzystywanych w analizie tekstów. Autor omawia kontekst analizy treści jako jednej z metod badawczych w podejściu jakościowym i jej związków z narzędziami analizy ilościowej. Rozważa on w treści artykułu użyteczność chmury słów jako narzędzia wykorzystywanego w analizie tekstu, w tym przedstawia etapy realizacji takiego zadania badawczego. Ilustruje także wyzwania przeprowadzenia takiej analizy na przykładzie praktycznym, zwracając szczególną uwagę na etap przygotowawczy oraz na zaprezentowanie funkcjonalności wykorzystywanego w tym celu rozwiązania online.
- Ostatni w spisie treści, czyli szósty z opublikowanych artykułów, autorstwa M. Jurczyk-Bunkowskiej dotyczy określenia możliwości wykorzystywania narzędzi logicznego wnioskowania przez studentów, w szczególności w kontekście tworzenia prac dyplomowych. Omówione zostają narzędzia logicznego wnioskowania w perspektywie teorii ograniczeń, drzewo stanu obecnego (CRT), diagram rozwiązywania konfliktów, drzewo stanu przyszłego (FRT), drzewo warunkowe (PRT), a także drzewo przejściowe (TT). Autorka podkreśla wagę myślenia przyczynowo-skutkowego, pracy koncepcyjnej, czy umiejętności jasnego komunikowania osiągniętych rezultatów badawczych. Podkreśla ona również, że zaprezentowane narzędzia mogą być wykorzystane w ramach opisu i odniesień do różnych tematyk i dziedzin działalności przedsiębiorstwa.
Redakcja Przeglądu Nauk Stosowanych wyraża nadzieję, że przedstawione w numerze artykuły spotkają się z zainteresowaniem ze strony czytelników.
Marcin Komańda